CD – Creative Sources Recordings - CS 782, Lisbon 2023
1. Solo I (vlc) - 03'49''
2. Solo II (vla) - 03'32''
3. Solo III (db) - 04'25''
4. Solo IV (vln) - 04'30''
5. Duo I (vln/vlc) - 01'36''6. Duo II (vlc/db) - 01'51''
7. Duo III (vla/vlc) - 02'09''
8. Duo IV (vln/db) - 02'10''
9. Duo V (vln/vla) - 02'39''
10. Duo VI (vla/db) - 02'44''
11. Quartet I - 13'03''
12. Quartet II - 09'48''
Maria da Rocha - Violin
Ernesto Rodrigues - Viola
Daniel Levin - Cello
João Madeira - Double Bass
Recorded October 2022, Lisbon
Cover design Carlos Santos
Reviews
Perhaps there gets to be a sense of what to expect then, but also a tangible sense of a broader style developing.... And then regarding further collaborations with Madeira, which continue to appear frequently, let me note also the new "string quartet" album Hoya (from October 2022) specifically, bringing back Maria da Rocha (violin) & her distinctive scraping spiccato from Chiaroscuro..., but also adding Daniel Levin (cello, who made several albums for Clean Feed in an earlier era of this project...) for the first time to a Rodrigues ensemble — yielding an album typical of Madeira projects in building to more substantial later tracks, in this case to the full quartet formation via solos & duos.... Todd McComb's Jazz Thoughts
Ernesto Rodrigues est la cheville ouvrière – responsable du label portugais Creative Sources, lequel a publié un nombre record d’enregistrements d’un nombre exponentiel d’improvisateurs du monde entier (ici N° 782 du catalogue !!). Altiste (violon alto), Ernesto a à cœur de réunir un maximum de collègues portugais et étrangers dans de nombreuses formations qui vont du duo ou trio, du quintet au grand orchestre avec un sens du collectif très prononcé Se dessine particulièrement une prédilection relativement récente pour les ensembles de cordes frottées (famille du violon) comme ce très intéressant Hoya. Violon : Maria Da Rocha, alto : Ernesto Rodrigues, violoncelle : Daniel Levin, contrebasse João Madeira, lequel est un de ses collaborateurs les plus proches si on en juge par leur discographie commune. Daniel Levin a, par exemple, travaillé et enregistré avec le saxophoniste Rob Brown, un « poids lourd » de la scène free-jazz authentique (William Parker, Matt Shipp et cie). Cet album est divisé , disons en trois parties. Pour commencer quatre solos (très) improvisés de chaque instrumentiste (cello - alto- contrebasse - violon). Ensuite, six duos qui réunissent chaque instrumentiste avec un des trois autres, ce qui permet d’entendre chacun trois fois avec un instrument différent. Pour terminer deux Quartets. Cela paraît bien organisé et logique, même un peu bien propre sur soi. En fait, cette structure un peu figée autorise toutes les incartades, leurs spécificités personnelles à s’épanouir et finalement l’auditeur partage d’heureux moments de poésie sonore, de découvertes inopinées des curiosités inhérentes à chaque instrument. Bien des choses sont possibles avec ces instruments à cordes, boisés, résonnants, vibrants, gratouillants, percutés col legno… avec une solide technique, de l’imagination, un sens ludique, une vision inventive de formes et d’échanges spontanés. Une série détaillée de pièces « uniques », bien différenciées par l’ambiance, l’intensité, les intentions du moment, l’inspiration, les cohérences ou les contrastes qui finissent par tracer une œuvre collective où s’inscrit un sentiment intense d’écoute et de respect mutuel. Bien sûr, on trouve là les avancées de la musique contemporaine où s’intègre, s’insuffle une sorte de folie inhérente à la libre improvisation. Mais aussi l’apaisement ou des frictions soniques. Appelez cela comme vous voulez, composition instantanée, deep listening ou non idiomatique, on s’en moque en fait. Ce qui compte c’est la musique et là, je vous assure que le compte y est. Vraiment remarquable. Jean-Michel Van Schouwburg (Orynx)
I musicisti portoghesi dell’area impro incontrano questa volta un musicista americano, il violoncellista Daniel Levin, che qui fa da catalizzatore nei momenti in quartetto, quasi ventitrè minuti, e due brevi ma intensi momenti in duo insieme a Maria Da Rocha al violino e al noto contrabbassista João Madeira, a completare il quartetto Ernesto Rodrigues alla viola.
Si comincia con dei brani in solitaria, in cui ciascuno dei musicisti si presenta improvvisando, poi seguono sei momenti in duo e i due lunghi brani in quartetto.
C’è un entusiasmo palpabile dai suoni di queste corde, fra pizzicato e momenti in cui si usa l’archetto, ovviamente improvvisati, e ciò si trasmette all’ascoltatore, con logica, con strutture create all’istante, a differenza dei colleghi che leggono le partiture dei compositori contemporanei.
Vale la pena ascoltare questi momenti improvvisati per archi, le idee sgorgano senza fine rendendo questo genere vitale, senza alcuna stanchezza mentre si crea qualcosa di nuovo ascoltandosi reciprocamente e scoprendo, che al di qua e al di là dell’Atlantico si usa un linguaggio comune. Vittorio Loconte (Kathodik)
Hoya documents a meeting of four experimental string improvisers – Portuguese violinist Maria da Rocha, prolific violist Ernesto Rodrigues (who released the album on his label Creative Sources) and one of the closest musical comrades of Rodrigues, double bass player João Madeira (who recorded, mixed and mastered the album) with American cellist Daniel Levin. These musicians recorded four solo pieces, six duets and two pieces as a quartet. The album was recorded in Lisbon in October 2022.
The first, four short and free improvised solo pieces introduce the personal, extended bowing techniques of Levin, Rodrigues, Madeira and da Rocha, exploring timbral details, overtones and multiphonics. Da Rocha’s «Solo IV» is the most beautiful, sensual and mysterious of the solo pieces and acts like an instant composition. The six improvised duet pieces are even shorter but charge the music with tension and restless and intense energy. The «Duo VI» of Rodrigues and Madeira is the most satisfying.
The two quartet pieces build on the already-established rapport of the previous duet pieces and deepen the open, conversational dynamics of the duet pieces. The music flows naturally, with its experimental bowing techniques and patient exchange of eccentric, challenging ideas but also deep listening. «Quartet I» suggests a mysterious, cinematic atmosphere while «Quartet II» is free-associative and offers totally free dynamics. Both quartet pieces blur the distinctions between free improvisation, instant composing and contemporary music. Eyal Hareuveni (Salt Peanuts)
Referencing the asian evergreen shrub "Hoya" through a series of solos, duos and quartets between Portuguese string players Maria da Rocha on violin, Ernesto Rodrigues on viola and Joao Madeira on double bass with visiting US bassist Daniel Levin on cello, first in four solo performances of remarkable technique, then permutations of duos, and finally two quartet improvisations. (Squidco)
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