CD – Creative Sources Recordings – CS 818, Lisbon 2024
Ernesto Rodrigues - Piano Harp & Viola
Miguel A. García - Electronics
Abdul Moimême - Guitar & Metals
Àlex Reviriego - Double Bass
Carlos Santos - Electronics
Ibonrg - Voice (track 5)
Recorded March 2020, Bilbao
Cover design Carlos Santos
Reviews
Turning back to Creative Sources, another album extensively featuring electronics, also something of a reprise of an earlier favorite, Mars Reveri involves Miguel A. García (electronics), Abdul Moimême (guitar & metals), Ernesto Rodrigues (piano harp & viola) & Carlos Santos (electronics) returning from Sitsa (recorded in 2018 & first reviewed here in June 2019), now joined by Alex Reviriego (double bass, substituting for more obscure previous performers on organ & amplified paper). And I've continued to enjoy the rather atmospheric Sitsa, a sort of post-industrial church music, its "roar & tinkle" yielding a kind of post-Cage austerity & distance, (ergodic) layerings of organesque tone.... I've mentioned García since then as well with Les Capelles (reviewed September 2022), a quartet album (with an explicitly churchy title...) with Vasco Trilla & accordionist Garazi Navas, actually as it happens my only mention here of (the relatively prolific) Reviriego to this point as well.... And Les Capelles was likewise vague about when it was recorded: Mars Reveri says 2018 in one place & 2020 in another (& I didn't inquire...), but what it states more concretely is that it was mixed via grant in Bilbao in 2023-24. I suspect both are pre-pandemic recordings. In any case, Mars Reveri does make an impression, particularly with its strong opening, grains & static soon suggesting (quasi-Braxtonian) locale, "tinkling" feelings of ascent beginning... & soon plunging into a sort of sonic maw below. Evocations turn to doom, post-industrial again (even glitchy...), perhaps suggesting the more recent Behenii (& Trilla again...) in some ways, albeit there with aggressive horn at least to open.... Versus Sitsa then, lines unwind (less layered or étude-like...), becoming longer arcs, opening sweeping & colorfully twisting vistas.... (Per the cover art, we are supposed to imagine reveling on Mars? The music actually seems more equivocal, the martial reference looming... i.e. as return to war.) And then the unknown "Ibonrg" joins on voice for track #4 (of 5), emphasizing bass (e.g. growling, perhaps pace Phil Minton...), lending some novel textural aspects. Both there & in parts of the longer opening track, there're some unique & compelling textures, finally ending loudly (as if we're finally inside the machine...). So is García still performing? And how much of the sonic result on Mars Reveri involves editing or post-production? It seems that he could be a part of this ongoing conversation on electroacoustic landscapes & textures.... Todd McComb's Jazz Thoughts
El producto final de una reunión de surrealistas tras decretar el fin del mundo.
“Mars Reveri” es uno de los discos más delirantes y lisérgicos que vas a poder echarte sobre la espalda este verano. Cinco genios de los sonidos desestructurados y la experimentación más genuina se dan cita para crear un disco definitivo que nada tiene que envidiar a los mejores momentos de Nurse With Wound. Hablamos de una genialidad absoluta que consigue atraparte a la primera escucha.
Mars Reveri es como un mal sueño dentro de otro. Escucharlo produce la misma sensación que masticar papel de aluminio. Es algo delirante y retorcido, perfectamente ejecutado y poseedor de una producción envidiable. Un viaje por el subconsciente de un asesino en serie, o del cerebro de un perro enjaulado sin comida durante todo el fin de semana. Es un disco realmente embarazoso, enfermizo, lisérgico e hipnótico, que sabe transfigurarse constantemente dentro de un vórtice de inestabilidad y caos taxativo. Es delicioso y elegante: sabe agobiarte, pero con clase; sopesando el punto en el que puedes llegar a estallar para que ese momento no se produzca, y la vida de su discurso pueda consumarse por completo.
La infinidad de recursos acústicos que se han utilizado para su confección es verdaderamente admirable. Aquí encontramos de todo: desde cuerda frotada hasta percutidla, pasando por un sinfín de materia analógica surgida de sintetizadores y mil y un lavados de pedales. La yuxtaposición sobre capas y la matemática aplicada que hace fluctuar las intensidades son muestras de garantía acerca de la consumada experiencia de este quinteto de ruidistas.
El colectivo que ha llevado a cabo la ejecución de esta colosal demostración de maestría está conformado por cinco músicos de diferentes procedencias: catalanes, bilbaínos y portugueses. Nombres tan reseñables como el colosal Miguel A. García, que es uno de los principales orgullos de este país dentro de la música experimental, o el también ecléctico y conocido Ernesto Rodrigues, fundador del sello que publica este disco, son nombres que todo amante de la improvisación musical debe conocer.
Cinco es el número de cortes que estructuran el trabajo. Cada uno de ellos se comporta de forma autónoma, pero complementando en cierta forma la esencia del anterior. Todos tienen en común el gusto por la oscuridad y los contextos embarazosos, la cacofonía y la detumescencia acústica lavada a base de conceptualizaciones de genética dadaísta. Un álbum que nada tiene que envidiar a productos realizados por grandes referentes de este estilo como Nurse With Wound.
Mars Reveri ha salido a la venta hace poco, y puede ser adquirido en la página del propio sello. Te animamos a que bucees en estas fabulosas composiciones y te dejes dominar por el poder del inconsciente. Nomelody Magazine
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